wtorek, 28 kwietnia 2020

Wtorek, 28.04

Dzień dobry,

Poniżej fotorelacja ze wczoraj :) Misie pięknie wykonują zadania bieżące oraz nadrabiają zaległe.




Dzisiaj zapraszamy na zajęcia w ramach projektu:


Przedsiębiorczość w przedszkolu? Ależ oczywiście! Przedsiębiorczy przedszkolak to dziecko samodzielne w każdej dziedzinie, umiejące podejmować decyzje, kreatywne i zdobywające wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. W ostatnim już module Mały Miś pomoże dzieciom zdobyć właśnie te umiejętności. 
Razem z Misiem Edkiem porozmawiajmy o pieniądzach!

Uwaga: Poniższe zadania to jak zawsze propozycje do wykonania, można wykonać tylko niektóre lub własne (chętnie zobaczymy Wasze pomysły!).

1. Co wiesz o pieniądzach? 
Dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.
- Komu są potrzebne pieniądze? 
- W jaki sposób powstają pieniądze? 
- Co możemy kupić za pieniądze? 
- Skąd mamy pieniądze? 
- Z czego są zrobione pieniądze? 
- Czy zawsze istniały pieniądze?
Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci :)


2. Zapraszamy do obejrzenia filmu "Krótka historia pieniądza".


3. Jakie mamy w Polsce pieniądze? Zapoznanie z obowiązującymi nominałami.
W miarę możliwości prosimy o pokazanie prawdziwych pieniędzy (w rękawiczkach, najlepiej zdezynfekowanych).

4. „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

Przykład:

Pieniądze, które powstaną można później wyciąć i wykorzystać do zabawy w sklep :)

5. Zabawa skoczna „Skok do skarbonki”.
Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).

6. Zabawy matematyczne z monetami.
- Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
- Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.- Segregują monety według nominału.- Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!


7. Zaprojektuj banknot.
Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety (w rękawiczkach, najlepiej zdezynfekowane).
Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość.


8. Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet  Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze”.


To już koniec naszej dzisiejszej przygody.
Mamy nadzieję, że wiecie po co są pieniądze, skąd się biorą oraz że znacie ich wartość.
Jak zawsze czekamy na zdjęcia z Waszych aktywności :)

Pozdrawiamy! 💗