Fotorelacja
Temat tygodnia: Moja
ojczyzna
1. Oglądanie albumów
przedstawiających zdjęcia z różnych stron Polski.
Na tablicy poniżej znajdują się zdjęcia przedstawiające różne
miejsca w Polsce. Dziecko ogląda i próbuje opisać to, co widzi na zdjęciach,
rozpoznaje i nazywa miejsca (z pomocą rodzica), które odwiedziło razem z
rodzicami. Dzieli się wrażeniami z pobytu w tych miejscach.
2. Słuchanie opowiadania
Barbary Szelągowskiej „Majowe święta”.
Skończyła się
majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka
od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę.
Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do
domu.
– Ja też widziałem
wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też –
powiedział Daniel.
– A tak naprawdę
to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta?
Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też
były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez
ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta
państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypadaŚwięto Pracy –
zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach.
Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich
pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja
mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego
powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia
konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to,
żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król
wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to
wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do
muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! –
odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego
muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz
także pozostałe majowe święta.
Na ścianie wisiała
wielka flaga Polski.
– O, a to godło! –
powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski –
odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono
Święto Pracy.
– A co to za
dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia
obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja
3 maja 1791 roku”.
I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy,
szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci
jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że
jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała
dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
3. Rozmowa kierowana na podstawie
opowiadania i ilustracji w książce.
Pytania
do tekstu:
− Jakie
barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego
na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie
miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co
ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
4. Układanie z białych i z czerwonych klocków
flagi Polski.