Temat tygodnia: Łąka w maju
Zapraszamy!
1. Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.
Dziecko ogląda poniższy obrazek łąki. Rozpoznaje i nazywa znane rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę. Rodzic zapoznaje dziecko z nazwami tych, które są nieznane. Przekazuje podstawowe informacje na ich temat. Następnie wskazuje kolejno obrazki, pyta o nazwę rośliny lub zwierzęcia i prosi o opisanie jej/jego wyglądu.
2. Łąka w maju – wycieczka na łąkę (bądź ogródek), połączona z zabawami badawczymi. (oczywiście w ramach możliwości)
• Określanie kolorów na łące w maju.
Dziecko przygląda się łące. Zastanawia się, jakiego koloru jest na niej najwięcej. Opisuje wrażenia, jakie budzi w nim widok łąki. Rodzic robi zdjęcia.• Obserwowanie kwiatów na łące. Rozpoznawanie i nazywanie znanych dziecku gatunków.
Jeśli ktoś posiada: Lupy lub szkła powiększające.Dziecko spaceruje po łące. Obserwuje przez lupę/szkło powiększające rosnące na niej kwiaty. Nazywa znane gatunki. Wącha je. Opisuje swoje wrażenia. Rodzic pyta o nieznane mu rośliny. - Wspólne szukanie roślin w albumie. Czytanie ciekawostek na temat wybranych przez dzieci roślin. Wykonanie zdjęcia wybranym kwiatom.
• Poszukiwanie na łące stokrotki, koniczyny i złocienia.
• Odnajdywanie na łące mięty i szałwii.
Szałwia kwitnie od maja do czerwca. Ma fioletowo-niebieskie kwiaty. Często wykorzystywana jest w lecznictwie, np. robi się z niej napary do łagodzenia bólu gardła. Mięta polna ma aromatyczny zapach i fioletowe lub różowe kwiaty. Kwitnie jednak dopiero od lipca, więc w maju można ją rozpoznać tylko po charakterystycznych owłosionych liściach o specyficznym zapachu. Napary z mięty są stosowane np. podczas bólu brzucha.
3. Łąka w maju – namalowanie na kartce łąki, którą dziecko widziało na wycieczce. (farbami, narysowanie kredkami itp.)